Kärcher behaalt omzet van € 2,5 miljard

Hartmut Jenner, CEO van Kärcher.
Hartmut Jenner, CEO van Kärcher. karcher-hartmutjenner.jpg

Foto: Hartmut Jenner, CEO van Kärcher. 

Een nieuw record voor de wereldwijde marktleider in reinigingstechnologie: in het financiële jaar 2017 steeg de omzet van Kärcher met 7,5 procent tot 2,5 miljard euro (aangepast naar valuta en niet-terugkerende effecten, groei van 8,7 procent). Deze sterke omzetstijging heeft geleid tot de creatie van meer jobs. Eind 2017 stelde het familiebedrijf 12.204 mensen tewerk in 67 landen wereldwijd. “Kärcher blijft groeien,” zegt Hartmut Jenner, CEO en Chairman van de Management Board. “Met 2,5 miljard euro in 2017 hebben we de hoogste omzet behaald in de geschiedenis van de onderneming.”

Met 7,5 procent groeide het bedrijf in het voorbije financiële jaar dubbel zo snel als de wereldmarkt in reinigingstechnologie. “Het is positief dat we ons ook hebben verbeterd in lokale valuta in bijna alle landen,” zegt Hartmut Jenner. “De zaken gingen goed op onze kernmarkten in o.a. Duitsland, Frankrijk en Japan. Maar ook opkomende regio’s zoals Oost-Europa en Zuid-Amerika droegen bij tot deze positieve ontwikkeling.”
In het voorbije jaar registreerde de onderneming 56 nieuwe patenten en lanceerde meer dan 100 nieuwe producten op de markt. Voor de stofzuigers bijvoorbeeld lag de focus op energie-efficiëntie en batterijtechnologie als sleuteltechnologie met aanzienlijke mogelijkheden. Dankzij moderne lithium-ion batterijen leveren nieuw geïntroduceerde toestellen voor het eerst dezelfde prestaties als 220 volt-varianten. Met de FC 5 Floor Cleaner ontwikkelde Kärcher een toestel voor eindgebruikers dat stofzuigen en dweilen combineert in één beweging.

Samen met zijn economische groei breidt Kärcher ook zijn internationale sociale engagement uit. Dit betekent zowel het reinigen van architecturale monumenten als de ondersteuning van non-profit en milieuorganisaties. In 2017 bevrijdde Kärcher onder meer mausolea op het Green-Wood Kerkhof in New York, de Votiefkerk in Wenen en de historische Dorpskerk van St. Mary in Wittenberg van vuil. Samen met het Global Nature Fund en het Duitse Federaal Ministerie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, zette Kärcher het uitgebreide project met het groene-filtersysteem verder. Tegen eind 2018 zal in Zuid-Amerika het zevende systeem gebouwd zijn dat de riolering van kleine dorpen reinigt met behulp van waterplanten.

In 2018 viert Kärcher Belux trouwens zijn veertigste verjaardag. Een succesverhaal dat werd geschreven op drie verschillende locaties: in 1978 werd gewerkt in een voormalige Citroën-garage in Hoogstraten, in 1982 werd in hetzelfde Hoogstraten een nieuw, groter pand op industrieterrein De Kluis in gebruik genomen. Maar ook dat gebouw barstte al snel uit zijn voegen. Vanaf 2015 bevindt de nieuwe hoofdzetel van Kärcher Belux zich in gloednieuw gebouwen langs de Boomsesteenweg in Wilrijk.

Veertig jaar Kärcher Belux werd door de jaren heen gekenmerkt door een gestage groei, zowel op vlak van omzet als tewerkstelling. Zo realiseerde de onderneming over de laatste vijf jaar een totaalresultaat met een jaarlijkse gemiddelde groei van 7%. Op vlak van tewerkstelling wordt, met een gemiddelde 7% groei per jaar over de laatste tien jaar, eveneens een mooie koers gevolgd. Bij de start van de activiteiten in 1978 waren 3 personen in dienst. In 2009 waren dat er 55. Vandaag is de Belux-organisatie uitgegroeid tot een bedrijf met 102 medewerkers.

Dat de innovatieve ontwikkelingen die de internationale Kärcher Groep typeren, het ook altijd uitstekend doen op de Belux-markt, werd recent nog bevestigd met de introductie van de FC 5 Floor Cleaner: in België goed voor 24.000 verkochte toestellen in 2017.

In onderstaande video heeft Hartmut Jenner, CEO van Kärcher, nog wat duiding bij het jaarresultaat.

Onderwerpen:

Auteur: Service Station