Steeds meer carwashuitbaters klagen oneerlijke concurrentie door handwassers aan

CST
CST CST-Logo.jpg

Onderteken nu de bijgevoegde petitie van CST-Group

Het bestuur van CST-Group ontving onlangs een brief van Peter Van den Neucker, uitbater van Carwash Seashopping in Middelkerke. Daarin uitte hij zijn ongenoegen over de oneerlijke concurrentie van handcarwashes.  Handcarwashes moeten immers voorlopig niet voldoen aan artikel 5.15.0.9 van de Vlarem-wetgeving. Zij moeten pas van 1 januari 2017 verplicht een bezinkput, een olie- en benzineafscheider en een coalescentiefilter installeren, terwijl die verplichting voor de uitbaters van een carwash (roll-over of wasstraat) met een waterverbruik van meer dan 1.500 mÂł per jaar al geldt sinds begin 2015. Hij klopte aan bij het bij het kabinet van Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege om het probleem aan te kaarten. Zijn klacht werd echter als niet ontvankelijk verklaard. Het bestuur van CST-Group vindt het tijd dat de Vlaamse carwashuitbaters aan Ă©Ă©n zeel trekken en wil dan ook een krachtig signaal uitsturen naar het kabinet van minister Joke Schauvliege.

Mail naar kabinet

“Volgens artikel 5.15.0 9 waren ook handcarwashes vanaf 1 januari  2015 verplicht om over een bezinkput, een olie- en benzineafscheider en een coalescentiefilter te beschikken. Maar toen vernam ik dat in oktober 2014 plots de deadline voor handcarwashes naar 1 januari 2017 was verschoven en de handwassers dus gewoon 2 jaar uitstel kregen. Ik heb daarom een mail gestuurd naar het kabinet van minister Joke Schauvliege en gevraagd naar de reden van dit uitstel. Het antwoord was echter verbijsterend. Het kabinet antwoordde dat in de sectorale lozingsvoorwaarden van art.5.15.0.9 een onderscheid gemaakt wordt tussen automatische en niet-automatische wasinstellingen”, aldus Peter Van den Neucker. “In de praktijk komt het erop neer dat een automatische wasstraat of roll-over verplicht is een recyclagesysteem te installeren en het verbruik van vers water te beperken tot 80L per voertuig. Deze regelgeving heeft al doel het milieu te beschermen. Op zich is dat geen probleem. Alleen kan het niet dat handcarwashes NIET aan deze verplichting moeten voldoen: zij kunnen dus ongelimiteerd vers water per voertuig verbruiken en hun afvalwater lozen zonder recyclageverplichting, zelfs als ze mĂ©Ă©r dan 1.500mÂł water per jaar verbruiken!” 

Twee maten, twee gewichten

“Ik vind dit een grove onrechtvaardigheid en een vorm van oneerlijke concurrentie, die misbruik alleen maar in de hand werkt. Het kan toch niet dat uitbaters van automatische wasstraten en roll-overs de investeringen moeten doen en wellicht ook de controles krijgen, terwijl de handcarwashes zonder één euro te moeten investeren water kunnen verspillen en afvalwater kunnen lozen. Daardoor kunnen zij ook een veel lagere prijs per wasbeurt hanteren, waardoor wij ook nog klanten en inkomsten verliezen.

Petitie CST-Group

Het is niet de eerste keer dat het bestuur van CST klachten over deze problematiek ontvangt. De groepering vindt het dan ook noodzakelijk om actie te ondernemen. Daarom roept CST-Group alle uitbaters van een automatische carwashinstallatie op om de petitie, die u samen met het vakblad Service Station Magazine ontving, te ondertekenen! Het probleem belangt immers de volledige carwashsector aan. CST wil dan ook een sterk signaal uitsturen naar het kabinet van Vlaams minister Joke Schauvliege en aantonen dat de bovenvermelde lacune in de wetgeving leidt tot oneerlijke concurrentie, die heel wat carwashuitbaters treft. 

Onderwerpen: ,

Auteur: Service Station