Air Liquide vernieuwt zijn waterstofstation in Zaventem
In 2016 onthulde Air Liquide in Zaventem het eerste tankstation voor waterstof in België. Het station kreeg onlangs een fikse upgrade, zodat het helemaal klaar is voor de toekomst. Het station werd geüpdatet met nieuwe vulcurves, waarmee ook de nieuwste waterstofwagens conform de huidige regelgeving en in alle veiligheid gevuld kunnen worden. In het tankpistool zit een infrarood communicatiesysteem ingebouwd, zodat het tankstation weet welk voertuig (merk en type) aan de pomp staat. Het systeem communiceert de tankinhoud, alsook de druk en temperatuur in de tank. Dat zorgt enerzijds dat de veiligheid gegarandeerd wordt en anderzijds laat het toe om het voertuig snel en efficiënt bij te tanken.
“Waterstof begint stilaan een belangrijkere plaats in te nemen als energiebron voor het wegverkeer”, weet Diederick Luijten, Vice President Hydrogen Energy NWE & CIS Countries bij Air Liquide. “Daarom willen we dat ons tankstation veilig en betrouwbaar functioneert en dat het de best mogelijke gebruikservaring biedt. Ook werd het koelvermogen van het tankstation aangepast. Hierdoor kunnen we voertuigen met gecontroleerd gekoelde waterstof vullen, waardoor het vulproces sneller zal verlopen. Een mooie bijkomstigheid is dat deze techniek minder stroom verbruikt, wat een positief effect heeft op het milieu.”
Daarnaast wordt het station in de komende weken klaargemaakt om aangesloten te worden op het European Hydrogen Refuelling Station Availability System (E-HRS-AS). Dit Europees project, dat mogelijk werd gemaakt dankzij de financiering van de Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU), moet de online zichtbaarheid van waterstofstations verbeteren. Dankzij het systeem kunnen automobilisten onderweg – onder meer via hun GPS systeem – actuele informatie opvragen over alle waterstofstations in Europa. Zo kunnen ze de locatie van het station opzoeken en deze opnemen in hun routeplanning. Ook kan de status van het station worden opgevraagd (open/gesloten) en kan de gebruiker nakijken welke vuldrukken (350 en/of 700 bar) het station aanbiedt.