Conveniencekanaal scoorde sterk in 2019
Uit de foodservicebarometer van onderzoeksbureau Foodservice Alliance blijkt dat de totale foodservicemarkt in België vorig jaar een mooi boekte met een omzetgroei, die de grens van 4% oversteeg. Het aantal bezoeken bleef weliswaar nagenoeg stabiel: een winst van amper 0,3% over het volledige jaar mag dan ook als een tegenvaller worden gezien De sterkste prestaties waren te vinden in het fastfoodkanaal. Dat kanaal deed het schitterend in 2019. Ook foodservice binnen het leisurekanaal presteerde bovengemiddeld gunstig. Over het algemeen deed het gemakskanaal het beter dan het horecakanaal, waarmee het de internationale tendens volgt. Catering presteerde relatief zwak in 2019, maar kon op vlak van consumentenbesteding toch een licht positieve groei van net geen 1% optekenen. De evolutie van het subkanaal horeca loopt quasi gelijk met deze van de totale foodservicemarkt: een lichte vooruitgang in het aantal bezoeken, een sterke groei in de consumentenbesteding. De druk op het aantal bezoeken is dus vooral voelbaar bij de traditionele cafés, maar ook bij restaurants met buitenlandse keuken en bij foodserviceoutlets die zich bevinden bij een sportaccommodatie. De groei in consumentbesteding werd vooral gerealiseerd binnen de leisuresubkanalen (cultuur/toerisme en events) en bij (fastcasual)restaurants.
Het cateringkanaal leed hoofdzakelijk zware verliezen op het vlak van het aantal bezoeken. Deze liepen terug met bijna 3% ten opzichte van een jaar eerder. De daling is voelbaar in zowat alle cateringkanalen (op het werk, in de zorg en in ’on board’), behalve in het onderwijs. Daar stelde men een stijging vast. Studenten kochten dus vaker eten en/of drinken op school en gaven gemiddeld ook meer uit dan in 2018. Het conveniencekanaal kon in 2019 bijzonder mooie cijfers voorleggen. Vooral op gebied van besteding, ging het kanaal er fors op vooruit.
Het gemakskanaal presteerde dan ook beduidend beter dan horeca en catering, waarmee België steeds meer de Europese tendens aan het volgen is. Overal in Europa rukt het gemakskanaal op en komt traditionele horeca onder druk.