Foodservice krimpt met 2% in derde kwartaal ondanks mooie zomerweer

coffee-to-go-1853995_1920.jpg

Het derde kwartaal van 2019 is geen topperiode geweest voor de Belgische foodservicemarkt. Zowel de bezoeken als de besteding kwam onder druk te staan. Vooral het convenience kanaal kreeg in het afgelopen kwartaal zware klappen te verwerken. Het aantal bezoeken daalden met 4%, de besteding met 3%. Dat blijkt uit resultaten die Foodservice Alliance recent bekend maakte. Ook in de horeca scoorde de zomer van 2019 slechter in vergelijking met die van vorig jaar. De daling was vooral voelbaar aan de kust. Deze zomer ontving de Belgische kust 5,7 miljoen dagtoeristen, wat een daling betekent van 11% tegenover de zomer van 2018. In juli bedroeg het aantal dagtoeristen zelfs 1/5de minder dan juli vorig jaar. De schade voor de horeca is in verhouding tot die evolutie nog redelijk onder controle gebleven. De voornaamste reden waarom de markt onder druk is komen te staan heeft te maken met de algemene toestand van de Belgische economie. Zo is het consumentenvertrouwen in het derde kwartaal nog verder gedaald. In september 2019 stond deze op -11. Consumenten denken dat vooral de werkloosheid zal toenemen en hun eigen financiĆ«le situatie zal verslechteren. Dat houdt de hand op de portemonnee, wat meteen voelbaar is in horeca.  In de cateringmarkt daalde het aantal bezoeken en de besteding met 2%. De sterkste daling van het aantal bezoeken deed zich voor in het kanaal catering op het werk. Werknemers hebben tijdens de zomer minder vaak gebruik gemaakt van de Food&Beverage-faciliteiten op het werk. De gemiddelde besteding daartegen is wel stabiel gebleven. Het conveniencekanaal kreeg de zwaarste klappen. Zowat in alle subkanalen is het aantal bezoeken alsook de besteding gedaald. Vooral mensen die onderweg waren, zijn minder vaak gestopt om iets te eten en/of te drinken. Het aantal bezoeken bij foodservice on the go daalde met 8%, bij foodservice in petrol met 5%.

Auteur: Service Station