Total Nederland wint Werf& Award met Retail Academy
Total Nederland N.V. is met haar Retail Academy in de prijzen gevallen. Dit maatschappelijke HR-initiatief biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een vierdaagse leerwerkstage aan, met uitzicht op een baan in een van haar tankstations. Gebleken succes heeft ervoor gezorgd dat Total een Werf& Award in de categorie beste recruitmentcase 2019 heeft gewonnen. “Deze award is de kroon op ons werk!”, reageert Niels Tap, general manager Servauto Nederland B.V, de exploitatiemaatschappij van Total Nederland N.V. “Het concept, waarbij we deelnemers in korte tijd heel gericht klaarstomen voor een baan bij een van onze stations, slaat aan. De prijs is natuurlijk ook voor DITIS HR – die innovatieve producten en projecten ontwikkelt, zodat werkgevers goede medewerkers kunnen vinden en behouden – en het Werkgeversservicepunt Groot Amsterdam. In samenwerking met hen is de Retail Academy tot stand gekomen.”
De Werf& awards zijn prijzen voor impactvolle arbeidsmarktcommunicatie en recruitment cases. Daar is de Retail Academy een prachtig voorbeeld van. De vakjury roemde het innovatieve karakter van de Retail Academy. Ook liet ze weten dat het bijzonder is dat Total zich samen met DITIS HR en de gemeente Amsterdam richt op het aanboren van een nieuwe doelgroep in de werving: mensen zonder ervaring in verkoop. Niels Tap vervolgt: “Iedereen die achttien jaar is en de Nederlandse taal spreekt is welkom bij de Retail Academy. Ook mensen met een bijstands- of WIA-uitkering en statushouders. We vragen niet om een CV, we zoeken motivatie en enthousiasme.”
Total startte de Retail Academy in december 2018. Destijds met 10 kandidaten in de regio Amsterdam. 9 van hen werken nu nog bij Total. Inmiddels hebben 36 kandidaten de Academy succesvol doorlopen. Na Amsterdam wordt gewerkt aan eenzelfde opzet in Utrecht, Rotterdam en mogelijk ook Amersfoort. Niels Tap: “De Retail Academy is misschien gedurfd, maar een gebleken win-win project. Werkzoekenden die nergens aan de slag komen, zijn het vertrouwen in werkgevers kwijt. Wij bieden dat vertrouwen wel. Dat motiveert mensen en levert mooie resultaten op. Wij de juiste medewerkers, zij een waardevolle plek in de maatschappij.”