7 op 10 Belgen hebben een betaalapp op hun smartphone

image_1.png

Bank- en betaalapps winnen fors aan populariteit in ons land. Op anderhalf jaar tijd is het aantal Belgen met een bank- of betaalapp op hun smartphone met een kwart gestegen. Dat blijkt uit het Grote Bancontact Payconiq Company Betaalonderzoek 2019. Jongeren lijken de weg naar mobiel betalen een pak sneller te vinden dan de oudere generaties. Mobiel betalen wint duidelijk terrein sinds het eerste Grote Betaalonderzoek van Bancontact Company in september 2017 (voor de fusie met Payconiq, red.). Vandaag geven 7 op de 10 (68%) smartphonebezitters aan dat ze minstens Ă©Ă©n bank- of betaalapp hebben gedownload. Dat is een sterke stijging met 24% op anderhalf jaar tijd. In 2017 had nog maar 55% van de Belgen een bank- of betaalapp staan op zijn smartphone of tablet. Jongeren blijken wel veel sneller mee met de nieuwe betaaltechnologieĂ«n. Niet onlogisch, want zij leven met hun smartphone in de hand. Van de min-35-jarigen loopt 83% rond met een bank- of betaalapp op zak. Bij 55-plussers zakt dit percentage terug tot 60%. De meeste Belgen maken ook echt gebruik van hun bank- en betaalapps . Ruim 8 op de 10 Belgen (85%) die de Payconiq by Bancontact-app installeren, betalen ermee. Voor bank-apps is dit zelfs 9 op de 10 (89%). In vergelijking met 2017 gaat het om een verdubbeling: toen gaven 4 op de 10 Belgen (42%) aan dat ze de bank- en betaalapps op hun smartphone effectief gebruiken.

Ook contactloos betalen raakt steeds meer in opmars. Bij deze methode volstaat het om je bankkaart of smartphone even tegen de betaalterminal te tikken. Haast alle Belgen (96%) hebben er al van gehoord en 1 op de 3 Belgen (32%) betaalt weleens contactloos met zijn smartphone of bankkaart. Dat zijn er al vier keer zoveel als anderhalf jaar geleden (8%). Bij de jongeren geeft bijna de helft (46%) aan dat ze ooit al contactloos betaald hebben. “In 2018 steeg het aantal contactloze betalingen bij ons explosief met 610% ten opzichte van 2017, naar een totaal van 31 miljoen”, illustreert Nathalie Vandepeute van Bancontact Payconiq Company. Toch is de doorbraak bij het grote publiek nog geen feit. Het aantal Belgen dat graag vaker contactlooszou betalen, blijft sinds 2017 stabiel met 3 op 10 (30%). EĂ©n op de vier weet zelfs niet eens of zijn bankkaart is uitgerust met een chip die contactloos betalen mogelijk maakt.

De mobiele en contactloze overstap is bezig, maar gebeurt trager dan in sommige andere landen. Dat komt omdat betalenperkaart hier zo efficiĂ«nt en ingeburgerd is. Bijna alle Belgen (96%) zeggen tevreden te zijn over hun bankkaart met pincode. Ook het vertrouwen ligt met 97% extreem hoog. Ter illustratie: er zijn liefst 16 miljoen Bancontact-kaarten in omloop, of anderhalf per Belg. Welk betaalmiddel de Belgen gebruiken, hangt sterk af van de situatie. Cash is nog steeds het populairste betaalmiddel op cafĂ© (69%) of bij de bakker (67%). In vrijwel alle andere situaties, zoals in de supermarkt of de kledingwinkel, kroont de bankkaart zich tot favoriete betaalmiddel. Bijna de helft van de Belgen (45%) zegt dat ze betaalmethodes afwisselen met wat op dat moment het meeste uitkomt. En dat terwijl je met de smartphone het voordeel hebt dat je alles via hetzelfde mobiele betaalkanaal kan afrekenen: de rekening splitten op restaurant, in de winkel betalen, een overschrijving uitvoeren naar een vriend,…

De dagen van de fysieke portemonnee zijn nog lang niet geteld. Toch zal de Belg de digitale betaaltrenduiteindelijk wel in de armen sluiten, zo laat hij uitschijnen in de enquĂȘte. Bijna 4 op de 10 ondervraagden (37%) geloven in een cashloze samenleving, waarbij in de toekomst niemand nog cash zal betalen. Sterker nog, volgens 3 op de 10 (32%) is cash binnen tien jaar al uit onze portefeuille verdwenen. Mensen jonger dan 35 (46%) geloven nog een stuk vaker in een cashloze maatschappij dan 55-plussers (30%). De Belg staat dus wel open voor innovatie op de betaalmarkt, maar handelt er (nog) niet naar. Terwijl heel wat handelaars wel al mee zijn met de nieuwe betaalvormen. Veel kleine zelfstandigen bieden al contactloos en mobiel betalen aan in hun winkel. Deze betalingen gaan sneller en maken de wachtrijen korter. “We streven uiteindelijk naar volledig cashloze betalingen. Dat is veiliger omdat we niet meer naar de bank moeten met de kassa-inhoud”, argumenteert een concertorganisator. “Bovendien maken we geen fouten met wisselgeld meer,” vult een Gentse kruidenier aan. Dat het snel kan gaan, getuigt een uitbater van een Brusselse krantenwinkel: “Enkele maanden geleden betaalde hier bijna niemand met zijn smartphone. Tegenwoordig haalt toch al gauw 10% van de klanten zijn telefoon boven.”

Auteur: Service Station