Nieuwe dieselwagens komen in de verdrukking ten voordele van benzine- en elektrische wagens
De ACEA (European Automobile Manufacturers Association) maakte in zijn rapport de cijfers bekend van de nieuw aangekochte wagens in de EU tijdens het eerste kwartaal van 2019. Daaruit blijkt al meteen dat bijna 60% van alle nieuwe personenwagens in de EU op benzine rijden, terwijl slechts een derde nog met diesel gevuld wordt. Alle alternatief aangedreven wagens samen zijn goed voor 8,5 % van de EU-markt, waarbij elektrisch oplaadbare wagens (ECV) voor 2,5 % staan van alle verkochte wagens in de EU tijdens het eerste kwartaal van dit jaar. Met uitzondering van Duitsland steeg de vraag naar benzinewagens in de vijf grootste afzetmarkten, waarbij Italië het hoogste percentage behaalde (+ 21,6%). België laat een stijging van 6,2% optekenen. Het resultaat is een stijging van het marktaandeel benzinewagens van 55.5% naar 59.3% in het eerste kwartaal van 2019. Anderzijds krimpt het aantal ingeschreven dieselwagens in de meeste EU-landen, behalve in Duitsland, Estland, Letland en Litouwen. In België zakte het aantal nieuw aangekochte dieselwagens zelfs met bijna 26% in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Opvallend is echter de vraag naar wagens op alternatieve brandstoffen, die in het eerste kwartaal van 2019 steeg met 25,9% in de EU. Die groei is vooral te danken aan het segment elektrisch aangedreven voertuigen dat met 99.174 geregistreerde exemplaren een groei laat optekenen met 40%. Binnen dat segment kent vooral het aandeel batterij aangedreven voertuigen een spectaculaire groei (+84,4%), terwijl de inschrijving van plug-in hybride wagens zowat stilviel. Hybride elektrische wagens deden het dan wel weer goed. Bij de batterij aangedreven wagens overstijgen de Belgische cijfers zelfs de Europese: in het eerste kwartaal van 2019 werd een spectaculaire toename van 140% genoteerd. Wagens op LPG boeren zowat overal achteruit, in België zelfs met 44,5%.