Belfius en Lukoil slaan handen in elkaar voor bankapp om tankbeurt te betalen

lukoil.jpg

Sinds 15 januari kunnen automobilisten in België voor het eerst via een bankapp een tankbeurt afrekenen met hun smartphone. Vanaf dan tanken 1,2 miljoen actieve gebruikers van de Belfius mobile app in alle Belgische LUKOIL benzinestations zonder nog langer hun bankkaart of cash te moeten boven halen. De betaling regelen ze vanuit hun wagen met hun smartphone en de Belfius Mobile app. Brandstofleverancier LUKOIL en Belfius werkten hiervoor samen met Carpay Diem, een start-up die een platform ontwikkelde waarmee mobiele apps of connected auto’s een benzinepomp kunnen activeren en de betaling kunnen regelen vanuit de auto. Bankkaarten en cash geld blijven nog wel even de populairste betaalmiddelen. De digitalisering van onze economie vindt echter in sneltreinvaart plaats en vooral de jongere generaties zien de voordelen van betalingen uitvoeren met hun smartphone.

Vanuit de auto betalen met de smartphone is dan ook veel eenvoudiger en makkelijker voor de chauffeur. Wanneer de auto aankomt bij het tankstation, activeert de Belfius gebruiker de “kaartloos tanken” applicatie. Via geolocalisatie verschijnt het LUKOIL benzinestation waar hij zich bevindt op zijn scherm. De chauffeur hoeft nog enkel het nummer van de pomp die hij wenst te gebruiken te selecteren. En vervolgens wordt hij uitgenodigd om te tanken. Na zijn tankbeurt verschijnt het transactiebewijs op zijn scherm. De klant vindt de transactie makkelijk terug in de bank-app en ziet het overzicht van zijn maandelijkse tankbeurten verschijnen op zijn rekeninguitreksels.
Op korte termijn is het de bedoeling om gebruikers van het “kaartloos tanken” tijdens hun bezoek aan het LUKOIL benzinestation ook gepersonaliseerde commerciële aanbiedingen te sturen zoals – bijvoorbeeld een korting voor een ontbijt in de shop –of een extra korting op hun volgende tankbeurt.

“Het is een strategische keuze om te kiezen voor dit partnership,” legt Bulat Subaev, Managing Director LUKOIL Western Europe, uit. “Door de samenwerking met een speler als Belfius trekken we voluit de kaart van de smartphone als mobiel betaalmiddel. Naast het extra gebruiksgemak voor de automobilist zetten we maximaal in op een gepersonaliseerd aanbod voor onze klanten waarbij we op termijn kijken op welke manier we deze betaalmogelijkheid kunnen aanbieden aan al onze klanten, inclusief de gepersonaliseerde diensten.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Service Station