DATS24 lanceert mobiel betalen met de Xtra-app

(Foto doc. DATS24)
mobieltanken2_2d0.jpg

De Xtra-app van Colruyt Group heeft een gloednieuwe functie: mobiel tanken. Dat kan voortaan bij DATS 24, de brandstofleverancier die behoort tot de retailgroep. Na een geslaagde testperiode met zo’n 80 medewerkers is tanken met de smartphone nu ook beschikbaar voor de particuliere klanten. De focus ligt integraal op snelheid, eenvoud en klantbeleving: aanrijden, pomp selecteren, tanken, pistool inhaken en terug doorrijden. De betaling gebeurt net zoals met de Xtra-kaart via domiciliĂ«ring. Xtra is de klantenkaart en -app voor de 10 winkelformules en webshops van Colruyt Group, en heeft als belangrijk doel de klanten een extra gemak te bieden tijdens het winkelen bij de groep. In het najaar van 2017 verving deze kaart ook de DATS 24-tankkaart.  “Die operatie is goed verlopen, maar had toch wel wat voeten in de aarde voor onze klant. En dus hebben we 1.000 klanten opgebeld die met de Xtra-kaart tanken. Hun ervaringen namen we mee bij de ontwikkeling van de tankfunctie op de app”, aldus Raf Flebus, Business Unit Manager van DATS 24. “Het proces van de auto voltanken wordt zelden als echt aangenaam beoordeeld. Met het gebruiksgemak van de Xtra-app wil DATS 24 hier verandering in brengen: we maken het de klanten nu nog makkelijker. Daarnaast willen we ook relevant zijn voor jongere klanten. Voor hen is eender waar digitaal betalen de norm geworden”, vervolledigt Raf Flebus.

Wie de Xtra-betaalfunctie reeds activeerde, hoeft enkel de app te downloaden of te updaten. Na aanvaarding van de algemene voorwaarden en registratie van de telefoon via de app wordt de tankfunctie geactiveerd. De dag erna kan de klant tanken met z’n smartphone. Het mobiel tanken gebeurt in slechts 3 kliks: klik 1, het openen van Xtra-app;
klik 2, het aanklikken van tankfunctie (de app registreert automatisch op welk tankstation de gebruiker staat); klik 3, het kiezen van het pompnummer. Onmiddellijk daarna kan worden getankt. Na de tankbeurt haakt de gebruiker het pistool gewoon in. Zodra hij of zij terug in de wagen stapt, verschijnt de afrekening al op het scherm van de smartphone. Deze blijft trouwens in de wagen tijdens het tanken. Een ticket printen is overbodig geworden. De gegevens van de tankbeurt zijn daags nadien beschikbaar in verschillende formaten in de historiek van het Xtra-klantprofiel. Raf Flebus: “En voor wie de betaalfunctie nog dient te activeren: we maken ons sterk dat dit na aanvraag in slechts Ă©Ă©n week kan. De gebruiker kan dit ganse proces dan ook digitaal doorlopen”.

DATS 24 selecteerde zo’n 80 medewerkers binnen Colruyt Group om de tankfunctie op de app te testen. Elk van hen komt op de een of andere manier in contact met de klant. Dat betekent meteen dat ze goed gewapend zijn om de klant bij te staan in de omschakeling naar mobiel tanken. Linda Van Gugte, medewerkster binnen het contact center van Colruyt Group, was Ă©Ă©n van hen. “Het ganse proces verliep verrassend vlot en eenvoudig. De dag nadat ik m’n smartphone koppelde aan de tankfunctie, kon ik mobiel tanken. En dat verliep echt goed, snel en makkelijk. Ik ben volledig overtuigd en zal deze app verder gebruiken voor al m’n tankbeurten.”
DATS 24 is overtuigd dat tanken met de smartphone tanken makkelijker maakt voor de gebruiker. Daarnaast wordt milieuwinst geboekt met mobiel tanken tov klassiek tanken met tank- of bankkaart. Zo betekent minder tickets minder papier- en inktverbruik. Tot slot is het de verwachting dat er ook minder nood is aan plastic kaarten. Flebus: “Zo verduurzaamt het proces van tanken alweer iets meer”. Voor dit project werkte DATS24 samen met CarPay Diem. 

Onderwerpen: ,

Auteur: Service Station