2017 eindigt voor de Belgische foodservicemarkt met een lichte daling

Foodservice
Foodservice foodservice_alliance.jpg

Het laatste kwartaal van 2017 presteerde foodservice beduidend zwakker dan de voorgaande kwartalen. Dat blijkt uit cijfers van Foodservice Alliance. Na een aantal kwartalen van structurele groei werd het vierde kwartaal van vorig jaar gekenmerkt door een ferme dip. Zowel het aantal bezoeken als de gemiddelde besteding daalden in de kanalen horeca en convenience. Vooral fullservice en quickservice restaurants deelden in de klappen. Net deze twee kanalen zijn bepalend voor de algemene performantie van de Belgische foodservicemarkt. Catering deed het wel beter met een toename van 3% bezoeken en 6% in besteding. 

De weersomstandigheden lijken roet in het eten te hebben gegooid. Met fors meer regendagen bleven Belgen vaker thuis. Het weer was in Q4 2017 beduidend minder goed dan hetzelfde kwartaal het jaar voordien. Het laatste kwartaal van 2016 kende bijna de helft minder neerslag en bijna het dubbel aantal uren zonneschijn. Terwijl de laatste maanden van 2017 winterse taferelen kenden. Vooral resto/bistro, petrol en quickservice kregen hiermee af te rekenen.

Vooral catering en het on the go-segment blijven op koers. Er is opvallend meer gebeurd qua bezorging het afgelopen jaar. De markt is nog verre van volwassen, maar blijft gestaag groeien met talloze nieuwe spelers op het toneel.  Zo trad Amazon toe tot de Belgische markt, breidde McDonald’s haar bezorging verder uit in samenwerking met UberEATS en zette Deliveroo eerste stappen in nieuwe steden als Gent. Bezorging wordt steeds belangrijker, niet alleen voor consumenten maar ook voor foodservicebedrijven die de concurrentie een stap voor willen blijven.

Auteur: Service Station