‘We zien nog zoveel mogelijkheden voor ons product’

And the winner was… EVChargeking. Op het Congres Laadinfra in Brussel twee weken geleden, ging de start up aan de haal met de Laadinfra Innovation Award voor zijn mobiele laadoplossing ETAPpro. “Als jong bedrijf erkend worden voor je product deed heel veel deugd”, klinkt het bij oprichter Erwin Raets.
Waarom hij met EVChargeking is begonnen? Erwin Raets glimlacht. “Ik verkocht enkele jaren terug al vaste laadstations, maar ook mobiele oplossingen. En toen al vroeg ik me af waarom dat twee aparte toestellen moesten zijn. Want tot dan moest je een tweede station bijkopen als je ook een mobiel station wilde hebben, dat kon beter, vond ik.”
Dat was in 2020, zegt hij. “Het was de tijd waarin het slim laden zijn ingang vond, en zo telde ik dat ook bij mijn oplossing op. Ik zou een slimme lader maken die zowel vast als mobiel gebruikt kon worden, en de verschillende voordelen in één toestel samenbracht. Het moest iets worden dat zowel thuis als op verplaatsing kon worden gebruikt.”
En waarom mobiel? “Simpel”, lacht Raets. “In de beginjaren van het elektrisch rijden kreeg ik regelmatig de vraag ‘en wat dan op vakantie?’ Elke keer weer kwam die terug, terwijl ik dacht: je koopt toch geen auto in functie van je vakantie? Vandaar dan maar iets dat je kunt meenemen. En zo hebben we de ETAPPro gebouwd, en eind 23, begin 24 was die klaar.”
Fleetmarkt
“Eigenlijk had ik gedacht dat tegen dan de particuliere EV-markt volledig ontploft zou zijn”, zegt de founder. “Maar dat was nog niet het geval. We hebben ons dan volledig op de fleetmarkt gericht, want uiteindelijk is het voor bedrijven met elektrische firmawagens best interessant dat ze bij een vertrek de lader kunnen terugclaimen. Dan moeten ze niet investeren in een vaste laadpaal thuis bij iemand die uiteindelijk weggaat. De ETAPpro biedt deze mogelijkheid. Wat blijft hangen bij de werknemer, is niet meer dan een veredeld stopcontact.”
“Veel fleet managers zagen het nut van ons toestel dus snel in, zeker firma’s met grote verloopcijfers, die soms drie of meer chauffeurs per leasewagen zien passeren. En ook Colruyt is ondertussen klaar om de ETAPpro te gebruiken voor zijn vloot. Op vraag van hen hebben we onze software zelfs zo aangepast dat als een echtpaar elk een andere charge point operator (CPO) heeft via zijn werkgever, we dat apart kunnen verrekenen, afhankelijk van de gebruikte laadpas en zonder roaming kosten.”
Ingebouwde gps
Ook locatiegebonden issues werden aangepakt. “Natuurlijk kreeg de ETAPpro een gps mee”, klinkt het. “Zo kunnen we afhankelijk van de locatie al dan niet terugbetalen. Het is niet de bedoeling dat mensen bij vrienden gaan laden en dan terugbetaling krijgen. En zo zijn er nog dingen die heel specifiek zijn. Onze software is bijvoorbeeld ook zo geschreven dat ze om kan met het capaciteitstarief dat we in België hebben. Dat zijn dingen die we gemakkelijk konden inbouwen omdat we alles in eigen huis hebben ontwikkeld. Zo kunnen we snel op vragen uit de markt inspelen, alles wordt in België ontwikkeld en geproduceerd.”
“Niet innoveren is achteruitgaan”, zegt Raets. “We focussen ons nu op dit ene product, want we zien daar nog zoveel mogelijkheden. Zo waren we begonnen met een laadsnelheid van 11 kilowatt. We redeneerden dat op de particuliere markt niemand 22 kilowatt aan zijn muur zou willen hangen hebben, want met het capaciteitstarief kost je dat veel extra. De meeste wagens kunnen ook niet laden aan 22kW, maar toch zit het zo in mensen hun hoofd dat ze het zwaarste willen. Vandaar dat we op algemene vraag binnenkort ook een 22kW versie en een enkelfasige 7.4kW-versie van de ETAPpro bouwen. Zeker met het oog op het buitenland is dat belangrijk, want de meeste privé-aansluitingen in bijvoorbeeld Engeland en Italië zijn enkelfasig.“
Vehicle-to-grid
Iets anders op de roadmap is vehicle-to-grid. “Dat zal in de komende jaren zeker een rol beginnen spelen in de energiemix en daar willen we klaar voor zijn”, klinkt het. “En er zijn nog een aantal software oplossingen die we ook verder willen integreren, zoals het samenwerken met AI en EMS-systemen. We hebben er bewust voor gekozen om geen gesloten systeem te maken, maar een platform dat kan communiceren met elke andere partij. Noem ons op dat vlak gerust de Android van de laadpaal. We stellen binnenkort overigens ook de Vibe voor; een nieuwe strakke design versie.”
En dat verdiende volgens de jury dus de Laadinfra Innovation Award. Wat betekent dat voor hem? “Het is een bevestiging”, glimlacht Raets. “Het was zeker niet onverdiend, maar eerder onverwacht want we hadden indrukwekkende concurrenten tegenover ons, die al jaren gepokt en gemazeld zijn in het laadwereltje. Als kleine speler dan toch waardering krijgen voor je product was heel fijn. Het geeft ons legitimiteit als we bij potentiële klanten aankloppen.”
Lees ook: