Akkoord

Europa wil meer laadpalen en waterstofvulpunten langs snelwegen

Ook waterstof moet aanweziger worden langs de snelwegen. Shutterstock, 2025

Elke zestig kilometer een laadpunt langs elke Europese snelweg, en om de tweehonderd kilometer een waterstofvulpunt. Dat wil Europa de komende jaren gerealiseerd zien.

De voornemens zijn het resultaat van een akkoord dat het Europees Parlement en de lidstaten afgelopen week bereikten. Met de nieuwe wet moet het aantal laad- en vulplekken uitgebreid worden. De beslissing sluit aan op een eerdere overeenkomst over het verbod op benzineauto’s in 2035 die na veel discussie toch werd gesloten tussen Europese Commissie en de lidstaten.

Door het besluit moeten tegen eind 2027 langs alle Europese snelwegen openbare laadstations aanwezig zijn met een maximale afstand van 60 kilometer tussen elk. Europa wil ook meer waterstofvulpunten, voornamelijk bedoeld voor het vrachtvervoer. Tegen 2030 moeten vrachtwagens elke 200 kilometer één vulpunt aantreffen.

Enorme uitdaging

“Laden, en met name snelladen, moet namelijk net zo makkelijk zijn als tanken. Pas dan overtuig je de consument. Op vrij korte termijn moet het aantal laadpalen in Europa gaan stijgen, tot een mogelijke verviervoudiging in twee jaar”, zegt Nederlands rapporteur Caroline Nagtegaal (VVD). Ze vult aan dat Nederlands voorlopersrol op het gebied van laadpalen niet tot zelfgenoegzaamheid mag leiden. “We hebben een enorme uitdaging op het gebied van netcapaciteit. Hoe kunnen we zorgen dat al die laadpunten en elektrische auto’s van stroom worden voorzien, als de drukte op het net toeneemt? We moeten aan de slag gaan met netbeheerders en dikkere kabels aanleggen van en naar de laadpunten.”

Europa heeft 1,5 miljard euro vrijgemaakt voor bedrijven om aan de nieuwe eisen te voldoen.. “Het is niet heel veel geld als je kijkt naar de opgave”, aldus Nagtegaal, “maar we hopen dat de markt het oppakt.”

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste