internationaal onderzoek

Elektrische rijder gaat niet meer terug naar auto op brandstof

Van de ondervraagden is 97 procent tevreden met de eigen elektrische auto. Shutterstock, 2024

Mensen die eenmaal gekozen hebben voor elektrisch rijden, zullen bij het vervangen van hun auto in overgrote meerderheid opnieuw voor elektrisch kiezen. Dat is één van de conclusies van een onderzoek onder ruim 23.254 automobilisten in achttien landen.

Voor dat onderzoek van de Global EV Alliance (GEVA) zijn naast Nederlanders ook onder meer Costa Ricanen, Britten, Slovenen, Amerikanen, Ieren en mensen uit India ondervraagd. Van al deze mensen is 97 procent tevreden tot zeer tevreden over elektrisch rijden. Als ze hun huidige EV zouden moeten vervangen, dan zou 92 procent opnieuw voor een batterij-elektrisch voertuig kiezen. Nog eens 4 procent zou gaan voor een plug-in hybride auto en slechts 1 procent zou weer voor een auto op diesel of benzine kiezen. De overige 3 procent is er nog niet uit of zou voor een andere mogelijkheid gaan, zoals een waterstofauto.

Liefst thuis laden

Van de ondervraagde elektrische rijders ziet 90 procent klimaatverandering als een groot probleem. Bij hun redenen om voor een EV te kiezen (iedere respondent mocht maximaal twee optie aanvinken) staat de klimaatvriendelijkheid van de auto dan ook hoog genoteerd. Alleen de lagere operationele kosten werden vaker genoemd. Ook het rijgedrag, de lagere impact van elektrische auto’s op hun omgeving, minder onderhoud en en subsidies en andere aankoopvoordelen werden als aanschafredenen genoemd.

Laden doen de 23.254 ondervraagden het liefst thuis, want dat gebeurt in 72 procent van de gevallen voor de eigen deur. De meest genoemde mogelijkheid daarna, snelladen, wordt met 13 procent beduidend minder vaak gebruikt. Openbare parkeergelegenheden met laadpalen en van laadfaciliteiten op het werk zijn elk goed voor 7 procent van al het laden dat de ondervraagden van dit onderzoek doen.

Nadelen

Zij mochten ook maximaal drie nadelen van elektrisch rijden noemen en het meest gegeven antwoord is dat die nadelen er simpelweg niet zijn. Toch zien veel respondenten wel degelijk uitdagingen, vooral met de beschikbaarheid van snelladers met en laadpalen die het geregeld niet doen. Verder stellen aardig wat mensen dat een EV niet voldoet als auto voor het hele gezin en hoewel de gemiddelde actieradius al flink is toegenomen, mag er van diverse ondervraagden nog wel een schepje bij op dit vlak.

En over het algemeen vindt men dat een lange rit met een EV meer planning vereist dan met een auto op benzine of diesel, al verschilt de mate waarin men die mening is toegedaan per land. Verder valt op dat ruim 80 procent graag of zeer graag gewoon direct met de eigen bankpas zou willen betalen aan de laadpaal.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam