Studie

Vlaanderen heeft potentieel voor 1096 slimme laadhubs tegen 2030

Vooral in (voor)stedelijk gebied kunnen slimme laadhubs elektrificatie stimuleren. Fluvius, 2024

Er is in Vlaanderen genoeg potentieel aanwezig om tegen 2030 1096 slimme laadhubs te realiseren. Dat zegt een studie van Fluvius en Bond Beter Leefmilieu (BBL) in samenwerking met The New Drive. Opgeteld zouden die hubs instaan voor 6600 laadpunten.

Slimme laadhubs – of laadpleinen – spelen een cruciale rol in de toekomst van elektrische mobiliteit. Het zijn centrale locaties waar twee of meerdere laadpalen via één netaansluiting aangeboden worden. Zo kunnen meerdere elektrische voertuigen tegelijkertijd worden opgeladen, terwijl er door gebruik te maken van ‘slim laden’ een potentieel lagere netbelasting is.

Zeker in stedelijke en voorstedelijke gebieden waar er vaak geen plaats is om een privé laadpaal te plaatsen, hebben deze hubs een belangrijke rol in het ondersteunen van elektrisch rijden, Ze geven de e-rijder laadzekerheid en zorgen voor een efficiëntere ruimtelijke inplanting. Daarnaast kunnen de laadhubs ook ontmoetingsplaatsen worden met extra voorzieningen voor buurtbewoners. Ook deelwagens kunnen hier een plek hebben. Zo helpen de laadhubs mee aan een slimme verandering in hoe we ons in de toekomst verplaatsen.

Minder netbelasting

In opdracht van Fluvius en Bond Beter Leefmilieu ging The New Drive na hoeveel potentieel Vlaanderen heeft om zo’n slimme laadhubs te installeren. De conclusie? Heel wat. Uitgaand van hubs met drie dubbele laadpalen, en rekening houdend met de 250-meterregel die de Vlaamse overheid momenteel hanteert in zijn uitrolstrategie, zou er ruimte zijn om tegen 2030 een maximum van 1096 laadhubs op te richten. Wordt de analyse gedaan voor hubs met vier in plaats van zes laadpunten ligt het Vlaams potentieel nog aanzienlijk hoger. Ook als de 250-meterregel zou worden verruimd, stijgt het aanzienlijk.

Volgens de studie kunnen laadhubs een oplossing bieden om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen door meerdere laadpunten te groeperen op één netaansluiting en in te zetten op slim laden, om bijvoorbeeld de avondpiek te verminderen. “Via slimme laadhubs kunnen we publieke laadpalen slimmer uitrollen, zeker in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Dit helpt om de groei van elektrische auto’s op te vangen en geeft lokale overheden en netbeheerders de handvaten om hun infrastructuur aan te passen aan de juiste netcapaciteit en zo gerichte investeringen te doen in het kader van de netwerken voor morgen”, zegt Guy Cosyns, directeur Klantendienst en Databeheer bij Fluvius.

“De nieuwe Vlaamse Regering trekt de kaart van strategisch geplaatste slimme laadpleinen, wat heel positief is. De nieuwe concessie voor publieke laadpalen, die er tegen voorjaar 2025 moet liggen, biedt een uitstekende kans om hier concreet mee aan de slag te gaan”, vult Naomi Cambien, beleidsmedewerker mobiliteit bij Bond Beter Leefmilieu aan.

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste