Expert aan het woord

“Er is altijd een topje van klanten dat graag meer betaalt om in de watten te worden gelegd”

“Als je een goede service geeft, mag je een goede prijs vragen.” Shutterstock, 2024

Carwashondernemers die hun omzet willen verhogen kunnen hun diensten uitbreiden naar het meer luxueuzere of premium segment. Dat zegt Sabine van Meenen, coach voor ondernemers. Sinds 2005 begeleidt ze ondernemers om te groeien naar meer extra omzet zonder harder te werken.

Carwashondernemers die hun omzet willen verhogen kunnen inzetten op het premiumsegment. “Er is altijd een topje van de klanten die met plezier meer betaalt mits ze extra in de watten worden gelegd”, zegt van Meenen. “Waarom bestaat er geen carwashbedrijf dat bij de klant thuis de wagen ophaalt, die van binnen en van buiten schoonaakt, en weer terugbrengt? Daardoor ben je volledig ontzorgd. Je hebt klanten die gewoon geen tijd of goesting hebben om de auto te brengen en te wachten. Het bestaat misschien nog niet. Er is zeker een markt voor. Een bepaald klanttype wil daar zeker extra voor betalen.”

Sabine van Meenen.

Maar er zijn nog andere mogelijkheden, zegt van Meenen. “Carwashhouders zouden bijvoorbeeld ook producten kunnen verkopen. Denk maar aan shampoo, allerhande auto-accessoires, snacks, of drankjes of misschien een mini brasserie waarbij ze van een klant en klare lunch kunnen genieten terwijl ze wachten… Er zijn heel veel mogelijkheden. Iemand die dat goed aanpakt, kan zeker zijn of haar omzet verhogen. Als je een goede service geeft, mag je een goede prijs vragen. Ook een klantenbindingssysteem, met een abonnement, werkt erg goed. Daarmee kan je al eens iets extra, zoals een korting of cadeau aan trouwe klanten geven. Want je verkoopt makkelijker veel aan de trouwe klant dan een gloednieuwe klant aan te trekken.

Lees meer:

Auteur: Matthias Vanheerentals