Terug van weggeweest

PaperMints plant comeback op Nederlandse markt

De vertrouwde mintstrips keren terug op de Nederlandse markt. PaperMints, 2024

Binnenkort terug in uw Nederlands tankstation: PaperMints. Het Belgische bedrijf plant een comeback op de markt van onze Noorderburen.

Het Belgische familiebedrijf PaperMints werkt met een klein team aan een assortiment sterke ademverfrissers, die inmiddels verkrijgbaar zijn in 71 landen. Van Amerika en Mexico tot Dubai en Irak. De eerste mintstrips voor een frisse adem werden al in 2004 gelanceerd, maar na een groot succes vloog de hype over en vertrok het bedrijf uit Nederland. Toch is het kikkerland altijd een interessante markt geweest voor Papermints en daarom maken ze nu hun comeback.

“We zijn in 2004 op de markt gekomen met de eerste mintstrips en dat sloeg aan bij de consument. Zelfs zo goed, dat de grote spelers ook potentie zagen in deze markt. Helaas vloog de hype over en zijn de multinationals gestopt met de producten”, vertelt Guy Desseaux, managing director bij Papermints.

Smelten in de maag

In tegenstelling tot de andere partijen ging Papermints door met de productie van de mintstrips, ook omdat de vraag naar deze producten bleef toenemen. In 2005 werd het assortiment uitgebreid met de CoolCaps: kleine balletjes die voor een frisse adem zorgen. Een uniek concept, want CoolCaps bestaan uit twee balletjes: de eerste smelt in de mond, de andere smelt in de maag. “Het is ook wetenschappelijk bewezen dat de werking in de mond en de maag voor een langere frisheid zorgt dan andere vergelijkbare producten. Inmiddels brengen we niet alleen strips en CoolCaps, maar ook mondsprays”, zegt Desseaux.

Door het verkoopverbod voor tabak in Nederlandse supermarkten en de groei van het aantal tabakszaken, ziet Desseaux potentie voor de producten van Papermints bij gemakswinkels, tankshops en gemakswinkels. “Het zijn typische impulsproducten voor bij de kassa. Vanwege het verkoopverbod van tabak in de supermarkten is het assortiment ook extra interessant voor tabakswinkels. Bovendien zijn de producten niet te koop bij supermarkten, dat maakt het nog aantrekkelijker voor de tabakszaken”, legt Desseaux uit.

Marktleider

De managing director noemt de Papermints de sterkste suikervrije ademverfrisser die op de markt wordt aangeboden. “Perfect voor rokers, of juist voor na een maaltijd of drankje”, licht Desseaux toe. “Echt een verrijking voor het assortiment. We verwachten dat de consument juist dit zoekt als ze een frisse adem willen. Over vijf jaar hopen wij de leider te zijn voor de ademverfrissers.”

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste