Expert aan het woord

“Waarom niet eens een andere kleur dan blauw kiezen voor je carwash?”

Carwashes besteden vaak te weinig aandacht aan hun visuele identiteit. Shutterstock, 2024

Een goed logo kan een carwashonderneming meer in de verf zetten. Maar hoe kies je nu best een logo? En waar let je op? We praten met Frederic Desauw van de Logo Fabriek.

Frederic Desauw vindt dat er nog te veel carwashondernemingen te weinig aandacht schenken aan hun visuele identiteit. “Ik zie veel carwashes die geen logo hebben. Vaak hebben ze een onopvallend logo. Vaak zijn die ook klein. Er is veel verbetering nodig. Een goed logo zorgt voor herkenbaarheid. Een beeld onthoud je veel beter.”

Carwashondernemingen die een logo hebben, kiezen vaak voor een blauwe kleur. “Dat staat voor reinheid en betrouwbaarheid. Maar waarom worden er geen andere kleuren gekozen? Zo kunnen carwashondernemers zich onderscheiden van hun concurrenten.”

Een beeld kan overal gebruikt worden. “Je kan er je voertuig mee beletteren. Je kan er je uniformen mee uitrusten, net als je website. Zo wordt het allemaal versterkt. Ik maak steeds verschillende versies van logo’s. Zo kan de klant het voor verschillende formaten gebruiken. Naarmate het logo groter wordt gebruikt, komt er ook meer informatie tevoorschijn.”

Geen “wauw-factor”

Bedrijven kunnen zelf aan de slag gaan om hun logo te ontwerpen. “Er bestaan AI-toepassingen die met stockbeelden werken. Meer is dat niet. Dat is een eerste stap om zelf een logo te maken. Het grote gevaar is dat zo’n logo niet creatief is, niet in het oog springt en geen “wauw-factor” heeft. Het is onsamenhangend en heeft weinig kleur.”

Een logo kan je dus ook laten ontwerpen door een professional, zoals Desauw. “Ik begin met een intakegesprek met de klant. Dan geef ik enkele ontwerpen door. Dan werk ik verder. Ik moet voelen dat het logo helemaal OK is. Als het logo uniek, onderscheidend is en een goed verhaal kan vertellen, ben ik tevreden.” De klant krijgt het auteursrecht van het logo. “Het kan de komende tientallen jaren gebruikt worden. Ook als je een bedrijf doorverkoopt, kan je het behouden.

Auteur: Matthias Vanheerentals