Laadstress onder elektrische rijders daalt
Volgens leasemaatschappij Ayvens neemt de angst onder elektrische rijders om met een lege accu stil te komen staan, hand over hand af. Volgens recent onderzoek van de leasemaatschappij kent tweederde van de elektrische rijders in Nederland amper nog laadstress.
Dat heeft alles te maken met de snelgroeiende laadinfrastructuur; de Ayvens Mobility Guide, die wereldwijd de stand van zaken rondom elektrisch rijden in kaart brengt, laat zien dat Nederland goed scoort op het gebied van laaddichtheid. Het land heeft 73 laadpunten per 100 kilometer. Alleen Luxemburg overtreft Nederland, met 77 laadpunten per 100 kilometer, waarmee beide landen de ranglijst in Europa aanvoeren. Belgiƫ scoort een stuk lager met 13 laadpunten per kilometer.
Regionale verschillen
Andere Europese landen blijven hier ver bij achter, waarbij er behoorlijke regionale verschillen te noteren vallen. Duitsland telt 26 laadpunten per 100 kilometer, en Frankrijk, een populaire vakantiebestemming, slechts 11 laadpunten. In Spanje is de laaddichtheid zelfs beperkt tot 3 laadpunten per 100 kilometer. Volgens de Ayvens Mobility Guide hebben de Baltische Staten, Polen, Serviƫ en Turkije nog een minimale laadinfrastructuur, met slechts 1 laadpunt per 100 kilometer.
Grenzen opzoeken
Toch betekenen die regioverschillen volgens het onderzoek niet dat leaserijders met een elektrische auto niet in letterlijke zin de grenzen willen opzoeken; dankzij de toenemende actieradius van elektrische autoās, een groeiend aantal snelladers, en handige apps die naar laadpunten navigeren, weten elektrische rijders steeds beter hun weg te vinden in het buitenland. Elektrische rijders wagen zich daardoor steeds vaker over de grens, zoals ook blijkt uit onderzoek van de website Elektrische Autovakanties.
Lees ook: