7de editie van de Benzinedag stond in het teken van gemak als klantenbinding

Benzinedag
Benzinedag benzindag-1.jpg

Op donderdag 23 maart 2017 vond in het Nederlandse Ede de 7de Benzinedag van BigBrother plaats. De zoektocht van de consument naar het ultieme gemak stond ditmaal centraal.

De eerste spreker, Frank Lindner van Food Inspiration Magazine, is ervan overtuigd dat het tankstation kan uitgroeien tot de dienstenhub van de toekomst. Het moderne tankstation moet de consument meer bieden dan een tankbeurt of de aankoop van een belegd broodje: een afhaalpunt voor online aankopen, een kantoor van een verzekeringsmaatschappij of een bank, een huisarts of dergelijke hebben volgens Lindner allemaal hun plek op een tankstationsite. Een trendy foodconcept vormt zeker eveneens een meerwaarde. Lindner schetste tijdens zijn presentatie alvast enkele actuele foodtrends waarop u kan inspelen zoals fast-casual, gezonde fastfood, clockless eating of blurring.
“Een tankstationondernemer moet er voor zorgen dat de consument zijn station als een echte bestemming gaat beschouwen. Voeding biedt hiervoor heel wat kansen. De klant is op zoek naar convenience, gezondheid en unieke concepten, speel daar dus zeker op in. Tankstations vormen ook de ideale locatie om modulaire concepten uit te testen. Voeding hoeft trouwens niet per se aan bemande sites worden gekoppeld. Ook op onbemande stations zijn er mogelijkheden om met leuke foodconcepten uit te pakken.”

Daarna was het de beurt aan Jacco Heijkoop, oprichter en eigenaar van ‘The Tosti Club’ om zijn concept voor te stellen: de tosti (de Nederlandse versie van de croque-monsieur) staat er centraal en wordt er voor de ogen van de klant klaargemaakt. Hij ziet heel wat mogelijkheden om zijn concept in een tankstation te integreren. Hij is er wel van overtuigd dat er dan een mentaliteitsswitch noodzakelijk is bij het tankstationpersoneel.
“Horeca bij het tankstation vraagt andere kwaliteiten van het personeel. Gastvrijheid en beleving spelen een cruciale rol in een concept zoals ‘The Tosti Club’. Dit vraagt om een totaal andere werkwijze. Als uitbater moet u zich daar bewust van zijn.”

Daarnaast stelden Aart van Rooijen van BigBrother en Thomas Brinkman van MyOrder de toepassing ‘Just Start to Fill’ voor. Hierdoor kan de chauffeur gewoon tanken en wegrijden. Dankzij nummerplaatherkenning gebeurt de betaling automatisch. Concreet betekent dit dat de camerabewaking van BigBrother het kenteken van het voertuig herkent bij het oprijden van de tankpiste. Daarna ontvangt de chauffeur via de MyOrder-app een pushbericht op zijn smartphone, die aangeeft welke pomp er wordt vrijgegeven. Na de tankbeurt ontvangt de klant een tweede pushbericht waarin het getankte bedrag vermeld staat. Dat bedrag gaat automatisch van de rekening, die gekoppeld is in de MyOrder-app.
Ook voor de carwashsector ontwikkelde BigBrother in samenwerking met WashTec een gelijkaardige toepassing. Bij het binnenrijden van de roll-over wordt eveneens de nummerplaat gescand. Vervolgens moet de klant op de startknop van de installatie duwen en wordt het wasproces gestart. Na de wasbeurt kan men gewoon wegrijden. Een betaalkaart of code is dus niet meer nodig. Beide methodes zijn gebruiksvriendelijke oplossingen die het gemak van de consument verhogen. Ook voor de ondernemer zijn er diverse pluspunten zoals de hogere transactiesnelheid en de extra data.

Naar goede gewoonte mocht Steven Van Belleghem de Benzinedag afsluiten. Hij gaf de aanwezige tankstationondernemers een voorproefje op zijn nieuwe boek dat er in de loop van het jaar aankomt: ‘Customers the day after tomorrow’.
“De derde fase van onze digitale maatschappij is aangebroken. Dit betekent dat we van ‘mobile first’ overschakelen naar ‘artificial intelligence first’. Hierdoor komen we in een wereld van ‘levende producten en diensten’ terecht. Denk bijvoorbeeld maar aan de digitale assistenten zoals Amazon Alexa of Google Home. Tevens evolueren we van een reactieve naar een proactieve leefwereld. Producten en toestellen zullen aangeven wanneer ze met bepaalde problemen zullen worden geconfronteerd en zullen die op voorhand oplossen. Voor bedrijven wordt het erg uitdagend: convenience wordt de nieuwe klantentrouwheid. De consument zal niet meer verliefd worden op een merk, maar op de interface van het merk. Voor u als ondernemer wordt het primordiaal om vanuit de perfecte klantenexperience te vertrekken en daarna achterwaarts te werken. Denk goed na hoe u technologie in functie van de klant kunt gebruiken en daardoor het convenienceniveau kunt verhogen.”
Een uitgebreid verslag leest u in het aprilnummer van Service Station Magazine.

 

Auteur: Service Station