Eerste snellaadstations van Storm en Q8 openen in Waasmunster, Aalter, Beringen en Kampenhout
De eerste snellaadstations van Storm en Q8 komen aan de carpoolparkings van Waasmunster (aan de E17), Aalter (aan de E40), Paal-Beringen (aan de E313) en op de parking aan de kruising tussen de Leuvense- en de Haachtsesteenweg in Kampenhout. De bouw van de stations, waar in totaal dertig wagens kunnen snelladen, is begin april gestart en zal in juli klaar zijn. Deze snellaadstations zijn de eerste van de in totaal 200 die de komende jaren in België gebouwd worden, waarvan de helft ook een shop en restaurant zal krijgen.
Jan Caerts, CEO van Storm en Sven Dochez, Innovation Director van Q8, gaven op 2 april de eerste spadesteek van de gloednieuwe snellaadstations in Oost-Vlaanderen, Limburg en Vlaams-Brabant. “Dit is een geweldige eerste stap in de uitbouw van ons snellaadnetwerk over heel België. Deze stations zijn het perfecte voorbeeld van het soort locatie dat we voor ogen hebben: vlak langs de autosnelweg én aan een knooppunt van drukke gewestwegen. En de bouw zal snel gaan. We plannen midden juli operationeel te zijn”, aldus Jan Caerts en Sven Dochez.
Laadvermogen
De snellaadstations van Waasmunster en Aalter zullen plaats bieden aan telkens tien wagens om te laden met een laadvermogen tot 400kW. In de snellaadstations van Beringen en Kampenhout zullen respectievelijk tot zes en vier wagens kunnen snelladen. Een gemiddelde wagen met een batterij van 50 kWh kan tot een state-of-charge van 80 procent laden op 15 tot 20 minuten. Daarnaast is ook traag laden mogelijk. In Waasmunster kunnen twee wagens traag laden, in Aalter vier. “We bieden deze optie aan omdat mensen hun wagen ook langere tijd op de parking kunnen laten staan”, legt Sven Dochez uit. De individuele laadplaatsen zijn voldoende ruim om ook gebruikt te worden door lichte vracht- en bestelwagens. Alle laadplaatsen zijn geschikt voor personen met een beperking. Betalen kan met alle courante laadpassen, met de Q8 electric app, en met elke bank- of kredietkaart. Daarnaast zijn de stations ook uitgerust met camerabewaking en zitbankjes.
Natuurlijke materialen
De snellaadstations leveren 100 procent hernieuwbare energie van Belgische oorsprong. Ze zijn ontworpen door het jonge Gentse architectenbureau Martens Van Caimere Architecten en worden gebouwd met duurzame en natuurlijke materialen zoals hout. Ze krijgen ook een waterdoorlatende verharding, groene beplanting, een groendak en zonnepanelen.