BAT kan mooie groeicijfers voorleggen
In de eerste negen maanden van dit jaar presteerde British American Tobacco (BAT) sterk. Volgens Nicandro Durante, Chief Executive van BAT is de groei van hun marktaandeel vooral te danken aan de uitzonderlijke prestatie van hun Global Drive Brands. Een sterke prijszetting in de meeste van hun afzetmarkten zorgde voor stijgende inkomsten. In het vierde kwartaal verwacht de groep een eerder gematigde prestatie, onder meer door de slechtere wisselkoersen. BAT heeft er alle vertrouwen in dat ze op het goede spoor zitten om ook volgend jaar verder te groeien. De voorwaarde is dan wel dat de wisselkoersen constant blijven.
De omzet van de groep stegen de voorbije negen maanden met 4,2%, bij constante wisselkoersen. Het omgezette volume in die volledige periode bedroeg 487 miljard dollar, wat een daling van 1,8% is in vergelijking met 2014. Daarmee deed de groep het beter dan de algemene neerwaartse markt. Het volume van Dunhill steeg met 4,7%. Het merk deed het vooral goed in Indonesië, Brazilië, Zuid-Afrika en Hongarije, terwijl het een lichte achteruitgang noteerde in Zuid-Korea en Maleisië. Het marktaandeel van Kent kende een groei van 2%. Vooral in Iran, Turkije en Japan scoorde het merk sterk, waardoor de lagere omzet in Rusland meer dan gecompenseerd werd. Lucky Strike, dat een volumegroei van 3,4% realiseerde, deed het vooral goed in België, Frankrijk en Mexico, maar haalde minder omzet in Rusland en Spanje