Tankstationnetwerk van MAES komt in Nederlandse handen

maes.jpg

MAES is overgenomen door een Nederlands familiebedrijf. Dirk en Luc Maes, die tot voor kort aan het roer van de onderneming stonden, droegen medio mei in alle stilte hun aandelen over aan de Nederlandse onderneming Hametha. Laatstgenoemde telt ruim 1.250 medewerkers en is gespecialiseerd in de tankopslag van brandstoffen en de exploitatie van tankstations. De Haan Minerale Oliën, onderdeel van Hametha, exploiteert immers 175 tankstation in Nederland. Dit gebeurt niet enkel onder het eigen ‘Haan’-label, maar tevens onder diverse andere brands. Sinds 2017 beschikt het ook over de eigen shopformule Tony’s waarmee het beantwoordt aan de behoeften van de tankstationklant. De firma MAES werd in 1965 opgericht door Jef Maes. Onder leiding van zijn zonen Dirk en Luc, die in de jaren tachtig aan boord kwamen, groeide het bedrijf uit tot de grootste onafhankelijke tankstationuitbater in België. Het netwerk van MAES telt ruim 300 tankstations in ons land. Deze worden niet alleen onder het eigen ‘MAES’-merk, maar ook onder de vlag van Esso en Shell gerund. MAES was in 2021 goed voor een omzet van ruim 1 miljard euro. Door deze acquisitie neemt Hametha, dat nu een netwerk van 475 tankstation telt, meteen een stevige positie in op de Belgisch-Nederlandse tankstationmarkt. 

Deze overname brengt weinig operationele veranderingen mee voor MAES. De naam, de hoofdzetel in Bornem, het personeel en de zelfstandige werking blijven behouden. Wel werd met Gilbert van Rens, die reeds een zestal jaar actief is bij MAES, een nieuwe CEO aangesteld.
“Dirk en Luc Maes vonden het tijd om het wat rustiger aan te doen. Steffi en Yves, de kinderen van Dirk, zijn werkzaam in het bedrijf, maar hadden niet de ambitie om het zelf te leiden. Bovendien waren ze van mening dat de onderneming ondertussen te groot was geworden om zelf aan het hoofd te staan. Dit deed Luc en Dirk Maes besluiten om de markt af te speuren naar geïnteresseerde kandidaat-overnemers. Met Hametha werd die nu gevonden. De twee firma’s delen niet enkel hun familiaal karakter, maar ook duidelijke groeiambities en een focus op klantenservice. Daardoor groeiden de twee partijen snel naar elkaar toe, wat voor elk een duidelijke win-winsituatie betekent. Dirk en Luc Maes kunnen hun levenswerk overlaten aan een betrouwbare partner. Bovendien blijft MAES zijn zelfstandige identiteit behouden en kan het zijn groeitraject met ondersteuning van Hametha verderzetten. Laatstgenoemde verwerft op zijn beurt meteen een belangrijke positie op de Belgische tankstationmarkt. Bovendien vormt de uitgebreide ervaring en expertise waarover beide ondernemingen beschikken een duidelijke meerwaarde voor zowel MAES als Hametha. Dirk en Luc blijven wel nog minimaal tot eind dit jaar aan boord om een goede transitie mogelijk te maken. Om hun vertrek op te vangen, zal het directieteam met een tweetal personen worden uitgebreid”, laat Gilbert van Rens de redactie van Service Station Magazine weten. 

Zoals reeds aangegeven wil MAES met de steun van Hametha zijn groei verder zetten. Zo wil de onderneming de komende vijf jaar nog meer tankstations overnemen en wil het ook het aantal l’Unique-buurtwinkels, die in diverse tankstations reeds terug te vinden zijn, uitbreiden. Verder ambieert het bedrijf om uit te groeien tot grootste aanbieder van HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) in ons land te worden. Ook op het vlak van elektrificatie wil MAES uiteraard de boot niet missen. In dat kader sloot de firma onlangs een partnership met Sparki. Bedoeling is om nog dit jaar ruim 100 ultrasnelle laadpalen te installeren bij het MAES-netwerk. Het eerste snellaadstation opende enkele weken terug zijn deuren bij MAES Deinze. 

Auteur: Service Station