TotalEnergies sluit partnership met Couche-Tard in België en Luxemburg

totalenergies_logo_4.jpg

TotalEnergies en de Canadese supermarktleider Alimentation Couche-Tard ondertekenden een overeenkomst over de retailnetwerken van de energieleverancier in 4 Europese landen. Door deze deal gaat TotalEnergies samenwerken met Couche-Tard in België en Luxemburg en worden de netwerken van de Franse onderneming in Duitsland en Nederland verkocht aan het Canadese bedrijf. In België en Luxemburg zullen TotalEnergies en Couche-Tard een joint venture vormen (waarbij 40% TotalEnergies en Couche-Tard 60% in handen krijgt) die 619 tankstations zal bezitten en exploiteren. TotalEnergies is marktleider in deze twee landen en het partnerschap met Couche-Tard zal de niet-brandstofverkoop te maximaliseren. In Duitsland en Nederland verkoopt TotalEnergies haar netwerken volledig aan Couche-Tard verkopen, waaronder 1.198 tankstations in Duitsland en 392 in Nederland. De onderneming is geen marktleider in deze twee landen en de expertise van een convenience store-retailer is van cruciaal belang. TotalEnergies zal zich in plaats daarvan concentreren op de ontwikkeling van nieuwe mobiliteit (elektrisch en waterstof) in deze landen.De tankstations in de vier landen zullen onder het merk TotalEnergies blijven zolang de brandstof door de onderneming wordt geleverd, voor ten minste vijf jaar, met name vanuit de raffinaderijen in Antwerpen (België) en Leuna (Duitsland). De geplande transactie, gebaseerd op een bedrijfswaarde van €3,1 miljard, heeft betrekking op de tankstationnetwerken en de B2B-tankkaartactiviteiten. TotalEnergies behoudt wel de volgende activiteiten: het opladen van elektrische voertuigen buiten de stations, de waterstofretail en de groothandel in brandstoffen, alsook het AS 24-servicestationsnetwerk voor vrachtwagens . 

Met de Green Deal en het Fit for 55-wetgevingspakket wil de Europese Unie praktische stappen zetten om haar ambitie, namelijk het eerste koolstofneutrale continent worden, te verwezenlijken. Als onderdeel van deze ambitie stemde het Europees Parlement gestemd om de verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor tegen 2035 stop te zetten en zo de ontwikkeling van koolstofvrije voertuigen te bevorderen. Deze belangrijke trends zetten TotalEnergies ertoe aan beslissingen te nemen over de toekomst van zijn retailnetwerken in Europa. De inkomsten uit brandstof zullen dalen, terwijl elektrische voertuigen vaker thuis en op het werk zullen worden opgeladen en minder vaak in tankstations. Deze transactie past in de strategie van TotalEnergies om een multi-energiebedrijf te worden en in haar ambitie om tegen 2050, samen met de samenleving, tot Net Zero te komen. TotalEnergies stelt zich tot doel om de verkoop van petroleumproducten tegen 2030 met 30% te verminderen, zodat de verkoop van brandstoffen en de verwerkingscapaciteit voor raffinage niet groter zijn dan de petroleumproductie. Sinds 2015 stootte TotalEnergies haar tankstationnetwerken in Italië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk af.
Omgekeerd leidt deze strategie ertoe dat TotalEnergies zich actief ontwikkelt in nieuwe vormen van mobiliteit. In de elektrische mobiliteit versnelt de onderneming haar groei met een plan om oplaadpunten in te richten op grote snelwegen en in grote Europese steden. Op het gebied van waterstof ontwikkelt TotalEnergies, in samenwerking met Air Liquide, een Europees netwerk van waterstofstations voor vrachtwagens.

In deze context zocht TotalEnergies naar manieren om andere inkomsten dan brandstof te ontwikkelen in haar retailbusiness. Tankstations worden servicepunten met winkels, wasstraten, voedingsdiensten en andere gemaksvoorzieningen, in plaats van alleen maar tankstations. Daarom besloot TotalEnergies samen te werken met Couche-Tard en te profiteren van de sterke expertise van het Canadese bedrijf in de exploitatie van convenienceshops in benzinestations. Couche-Tard, opgericht in 1980, is een wereldleider op het gebied van 24/7 convenienceshops met voedingsdiensten, een shop en een tankstation. Couche-Tard heeft meer dan 14.000 verkooppunten in Noord-Amerika, Azië en Noord-Europa en telt ruim 120.000 werknemers. Met deze overeenkomsten zal Couche-Tard zijn knowhow ter beschikking stellen van het netwerk en het merk TotalEnergies. Bij eerdere operaties van dit type in Europa toonde Couche-Tard reeds dat het in staat is nieuwe teams te integreren en hun vaardigheden te ontwikkelen. Deze geplande transactie is onderworpen aan de gebruikelijke voorwaarden, waaronder de raadpleging van de werknemersvertegenwoordigers en het verkrijgen van de verplichte vergunningen van de mededingingsautoriteiten. TotalEnergies en Couche-Tard streven ernaar de transactie tegen eind 2023 af te ronden.

Onderwerpen:

Auteur: Service Station