Nieuwe en tweedehandse auto’s beleven een moeilijke eerste jaarhelft
De inschrijvingen van tweedehandswagens gaan dit jaar op en neer. Het jaar begon op hetzelfde niveau als 2021 maar zakte dan weg in een diep dal, leek zich in mei enigszins te herstellen maar dook in juni opnieuw in het rood. De afgelopen maand werden 58.322 occasies opnieuw ingeschreven, dat is een daling van -13,0% vergeleken met vorig jaar (67.059 eenheden). Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor het eerste semester ligt daardoor met 329.971 stuks een dikke -10,2% lager dan vorig jaar (367.518). Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot. Ook bij de inschrijvingen van nieuwe wagens zagen we geen kentering; integendeel er werd een verdere daling ten opzichte van 2021 genoteerd, dat al een slecht jaar was. Er waren in juni amper 34.814 nieuwe inschrijvingen, dat is -15,3% minder t.o.v. 2021 (41.126). De cijfers voor het eerste semester werden op deze manier afgesloten met een daling van -15,9% of 195.387 stuks vergeleken met 232.391 in 2021. Dat is een verschil van maar liefst 37.004 nieuwe voertuigen, ongeveer het aantal verkopen tijdens een gemiddelde maand. Ook ten opzichte van 2020 – waarin de showrooms wekenlang gesloten waren tijdens de lockdown – staan we nu bijna 25.000 eenheden achter.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat juni en het eerste semester bondig samen: “Het aantal ingeschreven wagens – zowel occasie als nieuw – bleef in juni opnieuw onder de cijfers van vorig jaar. Er werden 58.322 occasies ingeschreven, dat is -13 % minder dan in 2021 (67.059 stuks). De nieuwe personenwagens daalden zelfs met -15,3% in juni terwijl 2021 al een slecht jaar was. Gecumuleerd over het eerste semester werden er -10,2% minder occasies ingeschreven en zelfs -15,9% nieuwe wagens. De redenen van deze terugval zijn gekend: stijgende levensduurte, verminderd klantenvertrouwen, onzekerheid over de toekomstige mobiliteit en de situatie in Oekraïne. Daardoor daalt het aantal showroombezoekers bij onze merkverdelers al een tijdje en worden verkochte nieuwe wagens vaak met veel vertraging geleverd. Op de tweedehandsmarkt daalt de interesse van de klant, maar blijven de prijzen relatief hoog omdat er voor populaire segmenten nog steeds onvoldoende instroom is. Een verdere stijging van de levensduurte in combinatie met bijkomende onzekerheid door de nieuwe fiscaliteit in Wallonië dreigen de automarkt nog verder onder druk te zetten, wat onvermijdelijk zal leiden tot een veroudering van het wagenpark : de mediane leeftijd is op 1 jaar tijd al gestegen van 7 jaar en 2 maanden naar 7 jaar en 11 maanden, terwijl de gemiddelde leeftijd al 9 jaar 5 maanden en 18 dagen bedraagt.”