Automechanika Frankfurt Digital Plus zet in op persoonlijk contact én digitaal netwerken

carwah.jpg

Wat zijn de huidige problemen en trends op de automative aftermarket? Welke toekomstige uitdagingen staan carrosseriebedrijven te wachten, bijvoorbeeld door de snelle opkomst van alternatieve aandrijfsystemen? Wat zijn de nieuwste evoluties op carwashgebied? Een antwoord op deze vragen krijg je tijdens de komende editie van de vakbeurs Automechanika Frankfurt Digital Plus, die plaats vindt van 14 tot en met 16 september 2021. Opvallend dit jaar is dat het event als gevolg van de huidige coronasituatie enerzijds in een compacter model en anderzijds in een hybride vorm wordt georganiseerd. Toch leeft er bij de exposanten een sterke drang naar persoonlijke interactie, aangezien ongeveer 75 procent van de ca. 200 exposerende bedrijven opteert voor een fysieke stand op de beurs. Nog nieuw is dat Automechanika Digital Plus gelijktijdig met Hypermotion, de vakbeurs van de logistieke sector, in Messe Frankfurt wordt gehouden. Dit zal de automotive sector waardevolle inspiratie bieden, bijvoorbeeld met betrekking tot veerkrachtige supply chains, fleet management en IoT-systemen.

De automative aftermarket-sector kan elkaar eindelijk weer face-to-face ontmoeten tijdens Automechanika, dat van 14 tot en met 16 september 2021 in Messe Frankfurt wordt georganiseerd. 
“Ik ben echt blij dat ons ‘plug & play’-aanbod van volledig uitgeruste stands zo goed is ontvangen en dat zo veel bedrijven zich hebben ingeschreven om elkaar weer persoonlijk te zien in Frankfurt. Maar ook wie niet naar Frankfurt afzakt, kan deelnemen aan ons uitgebreide aanvullende programma. Dankzij onze nieuwe onlinefuncties zullen we extra mogelijkheden bieden voor de presentatie van producten en diensten, voor netwerking en voor een groot internationaal bereik”, beklemtoont Olaf Musshoff, directeur van Automechanika Frankfurt. 

Wat het onlinegedeelte betreft, zullen de exposanten dankzij de digitale matchmaking- en planningstool en de faciliteiten voor live chats en 1-op-1-videogesprekken rechtstreeks met hun klanten kunnen communiceren en nieuwe leads genereren. De productinformatie en bedrijfsprofielen van de exposanten zullen ook na afloop van het evenement nog even online blijven staan. Standhouders zullen hun productinnovaties ook via livestream kunnen presenteren. 

De belangstelling uit het buitenland is dezer dagen groot. Naast de talrijke Duitse exposanten schrijven ook bedrijven uit België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië, Spanje, Portugal, Zwitserland, Denemarken, Finland, Polen, Hongarije, Tsjechië, Bulgarije, Kroatië, Litouwen, Georgië, Oekraïne, Rusland, Griekenland, Turkije, India, de Verenigde Arabische Emiraten, Korea, China, Taiwan en Australië zich in voor de vakbeurs. Daartussen bevinden zich heel wat bekende namen, zoals Schaeffler, Hunter, Liqui Moly GmbH, SATA, Mercedes-Benz Gebrauchtteile Center (Spare Parts Centre), Snap-on Equipment GmbH, Alfred Kärcher Vertriebs GmbH, Otto Christ, WashTec GmbH, AVL DiTEST GmbH, Hengst, Heinrich Eibach, ABBT Arnott, AJUSA Auto Juntas, Audatex, Adriateh d.o.o., BBT Automotive Components GmbH, AUTOonline GmbH, MAPCO Autotechnik GmbH, DINEX A/S, Glaubitz GmbH, Saxon Junkalor, Inficon, ATH Heinl, Schumacher, Auger Autotechnik, Erich Jaeger GmbH, AVA Benelux, Inforserveis S.L., Visomax Coating, TÜV Rheinland en ZDK. Daarnaast zijn er nog enkele firma’s die puur online zullen deelnemen: Continental, ElringKlinger AG, Mahle, Mol-Lub KFT, Body Shop News, Vogel Communications Group GmbH, Robert Bosch GmbH en BMW AG. 

Naast een ruim producten- en dienstenaanbod biedt Automechanika ook steeds een goed gestoffeerd programma met randactiviteiten aan. Tijdens deze hybride-editie is dit niet anders. Een eerste blikvanger is Future Repair Shop 4.0, dat in samenwerking met het Institut für die Automobilindustrie (IfA) wordt opgezet. Wie de technologieën en bedrijfsprocessen van morgen wil ontdekken, moet zeker een kijkje nemen in deze innovatieshowroom/opleidingscentrum/testlaboratorium. Future Repair Shop 4.0 zal leerstations  over het klanttraject omvatten, waarbij de focus op aftersales ligt. Op die manier kan de bezoeker de technologische evolutie in de praktijk ervaren. Professionals uit de auto-industrie kunnen bovendien waardevolle expertise en nieuwe inspiratie opdoen voor de toekomst van hun eigen bedrijf.
Digitalisering en nieuwe technische ontwikkelingen stellen carrosseriebedrijven dagelijks voor nieuwe uitdagingen. Om bij te blijven, is het belangrijk om zich regelmatig bij te scholen en professioneel verder te ontwikkelen. Net als voorheen zullen er op de beurs praktijkgerichte workshops worden gehouden. Deze vinden plaats in samenwerking met bekende partners. Ook zullen er verschillende demonstraties van ongeval preparaties worden gegeven door FabuCar en die Autodoktoren.
Daarnaast zal de Automechanika Academy op alle drie de dagen een uitgebreid seminarieprogramma verzorgen. Recente en toekomstige ontwikkelingen op het gebied van Tomorrow’s Service & Mobility, Electromobility, 3D Printing en Carwash worden besproken tijdens verschillende lezingen, gegeven door professionals. Wat de carwashindustrie betreft, wordt er onder meer dieper ingegaan op waterbeheer en de digitalisering van de branche. In de tankstationsector wordt onder meer het thema e-mobiliteit belicht. Daarnaast worden er tevens paneldiscussies over diverse onderwerpen gehouden. 
In tijden van klimaatverandering en milieubescherming wordt het thema kringloopeconomie en remanufacturing steeds relevanter. De eerste Automechanika Remanufacturing Day wordt daarom georganiseerd op 15 september, in samenwerking met APRA. Bij deze gelegenheid zullen verschillende professionals het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken presenteren, waarbij het voor de deelnemers ook mogelijk zal zijn om vragen te stellen.

Onderwerpen:

Auteur: Service Station