Coca-Cola gaat voor 10% minder suiker tegen 2025

unesda_nl_desktop.jpg

Coca‑Cola wil tussen 2019 en 2025 een verdere suikerreductie van –10% realiseren, verder bouwend op de reeds behaalde -11% reductie tussen 2015 en 2020. Deze aankondiging volgt op die van het Belgische VIWF (Vereniging van de Industrieën van Waters en Frisdranken), die het suikergehalte in frisdranken met 7% wil verminderen tussen 2021 en 2025. Vandaag bestaat al 53% van het verkoopvolume van Coca‑Cola in België en Luxemburg uit dranken met weinig of geen suiker. Tegen 2025 zou dit 58% zijn. Om deze nieuwe doelstelling te verwezenlijken, onderneemt Coca‑Cola op verschillende fronten actie. Als eerste pijler zal het drankenbedrijf blijven inzetten op suikervrije alternatieven, die in Coca‑Cola reclames en promoties een nog prominentere plaats zullen krijgen. Zo wil het bedrijf consumenten steeds opnieuw stimuleren om voor de suikervrije variant te kiezen. Daarom lanceerde het drankenbedrijf recent nog publiekslieveling Coca‑Cola zero sugar met een vernieuwde receptuur, die nog dichter bij de smaak van Coca‑Cola original taste ligt. 

Maar daar blijft het niet bij. Het drankenbedrijf zal tevens nog meer inzetten op kleinere verpakkingen om mensen te helpen hun suikerinname te verlagen. Er wordt bovendien sterk geïnvesteerd in onderzoek en innovatie om nieuwe drankjes met minder of geen suiker op de markt te brengen. Tenslotte focust Coca‑Cola zich ook op de herformulering van bestaande recepten zodat die minder of geen suiker bevatten, zonder daarbij in te boeten op smaak. Denk in dat opzicht maar aan de vernieuwde receptuur van Sprite, die minder suiker bevat maar wel dezelfde kenmerkende smaak behoudt.
Thomas Oth, Country Director Coca-Cola Services Belux, vult aan: “Als drankenbedrijf is Coca‑Cola betrokken partij in de suikerdiscussie, en willen we mensen actief aanmoedigen om verantwoorde voedingskeuzes te maken. Zo steunen we de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), die stelt dat maximum 10% van onze dagelijkse energie-inname uit suiker zou mogen komen. Met onze nieuwe doelstelling tonen we aan dat onze missie op vlak van suikerreductie niet vrijblijvend is. We zijn trots hiermee de Belgische ambitie van de federatie te kunnen ondersteunen, niet alleen door het suikergehalte in onze dranken te verlagen maar ook door consumenten te stimuleren om meer voor de suikervrije variant te kiezen. Dit past binnen onze langetermijnvisie om mee onze schouders te zetten onder een duurzaam en evenwichtig voedingspatroon.”

Onderwerpen:

Auteur: Service Station