Stad Roeselare, Durabrik en Q8 electric spelen in op de grote nood aan laadpalen

electric_durabrik_roeselare.jpg

Op maandag 17 mei werd een publieke Q8 electric-laadpaal voor elektrische wagens in gebruik genomen aan het nieuwbouwproject van Durabrik in de Albert Biesbroukstraat te Roeselare. Durabrik en Q8 electric zullen na de afwerking van het nieuwbouwproject de laadpaal overdragen aan de Stad Roeselare. Zo wordt de laadpaal een publieke laadpaal, die bovendien onrechtstreeks gevoed wordt met hernieuwbare energie afkomstig van de energiezuinige woningen. Een win-win-win voor alle partijen, het klimaat en ons leefmilieu. Durabrik hoopt dat andere steden en gemeenten het voorbeeld van Roeselare zullen volgen zodat er sneller laadpalen kunnen komen op zijn nieuwbouwprojecten.

Met deze nieuwe paal in de Honzebroekstraat – waaraan 2 elektrische wagens tegelijkertijd kunnen laden – zet Roeselare een belangrijke nieuwe stap in haar ambitie om zo snel mogelijk laadpunten bij te creĂ«ren. De stad telt nu 21 publieke laadpalen of Ă©Ă©n per 3.000 inwoners of 1.600 auto’s. Al een mooi aantal, maar volgens de ambitieuze doelstelling van de Vlaamse Regering zou er tegen 2030 Ă©Ă©n laadpunt per 100 inwoners moeten zijn. Of in het geval van Roeselare dus 630 laadpunten. De stad grijpt dan ook alle mogelijkheden aan om het aantal laadpunten zo snel mogelijk te verhogen om deze stevige ambities te kunnen waarmaken. Het ondersteunen van publieke laadpunten aan nieuwbouwprojecten, zoals deze van Durabrik, is een interessante opportuniteit.

 â€œHierbij geven we nu al ons engagement om de laadpunten die projectontwikkelaars zoals Durabrik plaatsen verder uit te baten als de gronden op termijn openbaar domein worden. Zo hebben uitbaters van laadinfrastructuur zoals Q8 electric de garantie dat hun investering op langere termijn kan renderen en de inwoners van Roeselare hebben vijf tot tien jaar sneller een laadpunt ter beschikking. Want we hoeven nu niet te wachten tot de grond openbaar domein wordt om een laadpaal te kunnen zetten. Een win-win dus”, aldus Roeselaars schepen van mobiliteit Griet CoppĂ©.

Deze laadpaal is trouwens de eerste stap in een duurzaam mobiliteitsverhaal. Het is de voorbode van een klein vervoersknooppunt – een Hoppinpunt genaamd – binnen de nieuwe woonverkaveling van Durabrik. Met ondersteuning van de projectontwikkelaar komt vlakbij deze laadpaal binnenkort nog een Cambio-deelwagen. Binnen de ruime verkaveling ‘Roobaertpark’ komen er nog Hoppinpunten met deelwagens. Deze worden voor een deel door de projectontwikkelaars gefinancierd. Door de kaart van elektrische en gedeelde mobiliteit te trekken, wil de stad ook effectief de duurzame ambities waarmaken.
“Door de aansluiting op het warmtenet van de stad, de energiezuinige bouwschil en andere duurzame toepassingen, scoren deze woningen uitstekend op energie-efficiĂ«ntie. Een laadpunt voor elektrische wagens voor de wijkbewoners en omwonenden als kers op de taart, mocht er dan ook niet ontbreken,” aldus Steven Vanden Brande, duurzaamheidscoördinator bij Durabrik.

“Met deze samenwerking willen we met Q8 electric e-mobiliteit alle kansen geven. Veel mensen willen wel een elektrische wagen aanschaffen, maar durven de stap niet te zetten omdat er weinig of geen publieke laadpalen te vinden zijn in hun buurt. Dus hopelijk kunnen we op deze manier sneller en meer lokale, publieke laadpunten voorzien. Samen met Durabrik willen we ook breder kijken: van particuliere laadoplossingen tot  innovatieve, duurzame mobiliteitsoplossingen aan hun bouwprojecten,” aldus Geert De Mil, E-mobility Manager bij Q8. Jochen De Smet, voorzitter van AVERE Belgium, de federatie voor elektromobiliteit in BelgiĂ«, juicht het initiatief van de drie partners toe. “Het is een creatieve oplossing om de uitrol van publieke laadpunten te versnellen. Mooi om te zien, want door een snelle opkomst van de elektrische voertuigen zullen we de komende jaren heel snel bijkomende laadpunten moeten realiseren.”

 

Auteur: Service Station