Q8 speelt met Starbucks als nieuwe partner in op grote vraag naar gepersonaliseerde koffie met smaakjes on-the-go

q8starbucks.jpg

Belgen behoren tot de top 10 van grootste koffiedrinkers ter wereld, de laatste jaren ook steeds vaker buitenshuis. De kwaliteit en personalisatie van de koffie bepalen dan ook meer en meer waar we een tussenstop maken. Dit inspireerde Q8 om de keuze voor zijn nieuwe koffiepartner volledig over te laten aan zijn klanten, die Starbucks by Selecta uitkozen. “De meer dan 120 koffie-combinaties en nieuwe smaken van Starbucks vallen duidelijk in de smaak. We zijn blij dat we naast Delhaize en Panos opnieuw een sterk, kwalitatief merk aan ons aanbod kunnen toevoegen, waarmee we de komende jaren ongeveer een vijfde van de markt willen veroveren”, aldus Bert Robbens, Non-Fuel Performance Manager bij Q8. Starbucks wil via dit partnership veel zichtbaarder aanwezig zijn in ons land. 

Q8 nam het koffie-aanbod in zijn stations eind vorig jaar onder de loep via een uitgebreide bevraging en smaaktest bij 645 klanten op 11 locaties in heel BelgiĂ«. “De keuzemogelijkheid en kwaliteit van koffie is een steeds belangrijkere factor voor onze station- en Shop&Go-klanten, zo merken we in onze marktanalyses. Het leek ons dan ook logisch dat we gewoon naar onze klanten moesten luisteren om te bepalen welke nieuwe koffiepartner we zouden kiezen”, verklaart Bert Robbens. “Deze afstemming op wat de klant wil, past perfect binnen de toekomstvisie van Q8. We willen met onze Shop&Go een comfortabele tussenstop worden voor de klant on-the-go Ă©n uit de buurt, waar ze kwalitatieve, verse producten van sterke merken op Ă©Ă©n plek kunnen vinden. Koffie is hierbij Ă©Ă©n van de key-producten.” 
Uit de smaaktest bij de klanten kwam Starbucks als favoriet uit de bus. “Het is duidelijk een sterk en aantrekkelijk merk voor onze klanten, dat net als ons meer en meer wil inzetten op duurzaamheid. Daarnaast vielen ook de vele combinaties om de koffie te personaliseren in de smaak”, verklaart Robbens. “Op dit moment kunnen de volautomatische Starbucks-koffiemachines liefst 120 verschillende koffiecombinaties maken, met keuze uit verschillende koffiebonen, soorten melk, toevoeging van smaakjes
 Ook ijskoffies en specials zoals Spicy pumpkin latte of Toffee nut latte behoren tot de mogelijkheden. Daarom zagen wij in Starbucks de ideale nieuwe partner.”

Starbucks wil dit aanbod aan de Q8-stations de komende jaren nĂČg sterker uitbreiden en verder afstemmen op de verschillende koffieprofielen. “De combinaties met melk en smaakjes worden steeds populairder in ons land. Uit de eerste vaststellingen bij Q8 zien we dat liefst 55% van de consumenten kiest voor een bereiding met verse melk. De jongere generaties drinken immers amper nog zwarte koffie en ook 82% van de vrouwen kiest voor een latte of een verwenkoffie”, legt Frederic Sodoyez, Key Account Manager van Starbucks uit. “En ook regionaal zien we een verschil: het noorden van BelgiĂ« kiest vaker voor mildere koffiebonen dan het zuiden. We zullen ons aanbod hier dus steeds specifieker op afstemmen.”
Starbucks wil met dit partnership tevens visibiliteit van het merk in ons land verhogen. “We krijgen er nu in Ă©Ă©n keer locaties over heel BelgiĂ« bij waar Starbucks duidelijk als merk naar voor komt, binnen een interessant concept samen met andere sterke Belgische merken. Dat is voor ons een fantastische stap in de verdere verovering van de Belgische koffiemarkt”, aldus Frederic Sodoyez.

De ambities van Starbucks en Q8 voor de komende jaren zijn alvast straffe koffie. “We mikken op een meerverkoop van het aantal kopjes van ongeveer 10% per jaar”, verklaart Frederic Sodoyez. “Zo willen we binnen enkele jaren groeien naar een verkoop van 20% van de koffies aan tankstations.” Tegen deze zomer zou Starbucks verkrijgbaar moeten zijn in alle coffeecorners van de Q8-tankstations.

Onderwerpen: ,

Auteur: Service Station